3. keyboard_arrow_right Hundra år av demokrati

Hundra år av demokrati

Lika rösträtt infördes i Sverige 1919 och det uppmärksammade Härryda kommun i Mölnlycke kulturhus tidigare i veckan.

I år är det exakt hundra år sedan allmän och lika rösträtt infördes i Sverige. (Det dröjde dock två år innan kvinnorna fick möjlighet att praktisera sin rösträtt i andrakammarvalet 1921.) En sådan viktig historisk händelse måste så klart firas och det gjorde Härryda kommun i förra veckan. Inbjudna var så klart kommuninvånarna och Hulebäcks elever var med och höll i arrangemanget. Dansare från estetiska programmet bjöd på ett fint dansnummer och skolans FN-grupp visade upp sitt arbete med FN:s globala mål.

Om du missade förra veckans firande har du möjlighet att redan idag ta del av FN-gruppens fina arbete. Torsdag 24/10 arrangerar de i samarbete med kulturhuset En stund på jorden Länk till annan webbplats. som är en helkväll med föredrag och konserter. FN-gruppen berättar bland annat om sitt utbytesprojekt med Kenya och kvällen avslutas med att artisten Emil Jensen ger en konsert. Elever från estetiska programmets musikinriktning är även med och spelar. Tid och plats är Mölnlycke kulturhus klockan 17-20.

Text: Milton Åberg och Håkan Lindgren

Bild: Joel Nilsson, Anna Löfvenius och Sarah Reuterlid