3. keyboard_arrow_right Lise Meitnerdagarna i Stockholm

Lise M dagarna 2019

Avslutande fysikshow där vi fick se hur det bildades olika vågor i lågorna beroende på vilken ljudfrekvens man spelade. De testade även med att spela olika musikgenrer.

Lise Meitnerdagarna i Stockholm

Den 22-24 november var vi, Hanna Ekhage Te17a och Axel Thorén Na17a, på Lise Meitner-dagarna i Stockholm. Det är en konferens för fysikintresserade gymnasieelever.

Helgen där var fullspäckad med spännande föreläsningar om allt från ultrakorta laserblixtar till svarta hål. Vi har även fått vara med och laborera på ljusets hastighet och hur mycket en elektron väger. Vi vill tacka Hulebäcksgymnasiet och våra fantastiska fysiklärare för att vi fick möjligheten att åka på den här resan. Samtidigt vill vi också passa på att uppmana kommande 2:or och 3:or som läser fysik att delta i Lise Meitner-dagarna. Intressanta föreläsningar, roliga laborationer, god mat och trevliga elever - vad mer kan man begära?

Lise m 2019 middag

Vi blev serverade torsk med smörslungad potatis på finmiddagen.

lISE M2019

Laura Mersini-Houghton som undervisar om "The Origin of the Universe".

lisem 2019

Laboration som gick ut på att bestämma massan hos en elektron. Här ser vi elektroner som rör sig i en cirkulär rörelse i ett magnetfält. Teltonröret (alltså det som ser ut som en lampa) innehåller ädelgasen argon, som ger den vackra blå färgen.