3. keyboard_arrow_right Projekt Skodesign

TE Design projektarbete HT-19

Projekt Skodesign

Eleverna i TE18B som går inriktning Design och produktutveckling har precis avslutat höstens stora projekt.

Undervisningen i ämnet design ger eleverna kunskaper om de kreativa och problemlösande processer som används när nya produkter tas fram.

I höstens projekt var uppgiften att designa en sko och redovisa sin produkt genom skiss, ritning, modell och muntlig framställan.

Kravet på god design är att man måste utgå från vem som ska använda produkten. God design innebär även att produkten ska kunna tillverkas, distribueras samt ingå i och konkurrera på en marknad. Att produkten ska vara etiskt och estetiskt gångbar, funktionell samt miljömässigt hållbar är således en självklarhet.

TE Design projektarbete HT-19

Design påverkar och påverkas av sin samtid. Det var därför extra intressant att få se hur deltagarna valt att gestalta sina idéer genom bilder och digitala modeller.