3. keyboard_arrow_right Prisad studie- och yrkesvägledare

Prisad studie- och yrkesvägledare

Lärarnas Riksförbunds Likvärdighetspris uppmärksammar personer eller organisationer som på olika sätt bidrar till att öka likvärdigheten i skolan. Priset tilldelas Maria Järgenstedt som arbetar på Hulebäcksgymnasiet och är samordnare för studie- och yrkesvägledarna i Härryda kommun.

Maria får Likvärdighetspriset för sitt engagemang och arbete för likvärdig studie- och yrkesvägledning.

- Likvärdighet är en viktig fråga för oss. Det handlar om alla elevers rätt till god utbildning. I detta är studie- och yrkesvägledarna en viktig del för att ge elever rätt möjligheter säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Maria har varit drivande i SAMSYV, ett projekt som ämnar att ge alla elever i Härryda kommuns kommunala skolor en likvärdig vägledning med hög kvalitet för att elever ska kunna ta välgrundade och genomtänkta beslut i val av studier och yrken.

Motivering:

Maria Järgenstedt är i sin roll som samordnare för studie- och yrkesvägledarna i Härryda Kommun en ständig pådrivande kraft för ökad likvärdighet och en högre kvalitet av kommunens studie- och yrkesvägledning. Utöver detta har hon haft en mycket stor roll i implementeringen av SAMSYV i kommunen, som syftar till att ge en utökad, högkvalitativ och likvärdig studie- och yrkesvägledning för eleverna genom hela skolgången i Härryda kommuns skolor.

Maria är en mycket uppskattad medarbetare bland kommunens studie- och yrkesvägledare och hennes stora engagemang och driv i arbetet för en mer likvärdig studie- och yrkesvägledning är beundransvärd.

- Det känns jättekul, hedrande och roligt på alla sätt och vis att ta emot detta pris säger Maria Järgenstedt.

Nyhetsblad

Maria Järgenstedt