3. keyboard_arrow_right Berzeliusdagarna 2020

öppnande av berzeliusdagarna 2020

Öppningstal på Berzeliusdagarna 2020

Berzeliusdagarna 2020

I slutet av januari hölls Berzeliusdagarna i Stockholm. Det är en årlig mässa som anordnas av Svenska Kemisamfundet. Mässan är till för gymnasieelever med intresse för kemi och i år fick vi, Tilde Hällqvist och Max Larsen, ett stipendie från Hulebäcksgymnasiet som gjorde det möjligt för oss att medverka.

Som deltagare bodde man på hotell under tre nätter med hotellfrukost varje morgon, samt en samordnad middag på en närliggande restaurang för alla 351 stipendiater. Där fick man träffa nya, intressanta och trevliga människor, och efteråt hade man vänner från hela Sverige. Berzeliusdagarna bestod av två dagar med många extremt intressanta föreläsningar av yrkespersoner inom kemin. Föreläsarna hade spridda yrken som t.ex professor inom kemi från the University of Manchester, läkemedelsforskare från AstraZeneca och lärare från Umeå Universitet. Gemensamt var deras passion för kemi och att få dela deras kunskap. Vi fick höra om pågående forskning, om t.ex CRISPR, mikroorganismer och katalysatorer. För oss intresserade hade verkligen varje föreläsning något att ge.

En annan stor förmån man fick av mässan var yrkesinspiration. Även om kemi inte är ditt favoritämne så är chansen stor att intresset ökar i och med mässan. Och man fick en ny förståelse för kemin, inte bara som ett ämne i skolan, utan som en eventuell framtid för många av oss. En av våra föreläsare sade: ”Allt är kemi” och efter mässan kan vi inte göra annat än att hålla med. Man hade aldrig kunnat tänka sig att kemin är ett så stort arbetsområde och rymmer så många yrken. Under båda dagarna fanns det även representanter från olika universitet i Sverige, med mycket intressant information om de olika naturvetenskapliga programmen som finns i landet. Det kändes väldigt bra att få så mycket inspiration inför framtiden, speciellt som gymnasieelev och med de väldigt snara framtidsvalen som måste göras.

Sammanfattningsvis var resan en extremt lärorik och inspirerande upplevelse som vi definitivt rekommenderar för andra elever på Hulebäck, vare sig framtida eller nutida. Vi vill återigen tacka Hulebäcksgymnasiet så jättemycket för stipendiet och en upplevelse som vi kommer att ha med oss för resten av våra liv!

Text och bild: Stipendiaterna år 2020 Tilde Hällqvist och Max Larsen.

Stipendieelever och Magnus Ehinger

Tilde Hällqvist och Max Larsen fick också träffa Magnus Ehinger

"Allt är kemi” inledningsanförande på mässan av Hans Adolfsson, rektor på Umeå Universitet