3. keyboard_arrow_right Nanofilter, ett leende och en ren T-shirt

Nanofilter, ett leende och en ren T-shirt

Eleverna på NaturTvär fick i veckan träffa ledande nanopartikelforskare på länk från Sydafrika.

Professor Eugene Cloete från universitetet i Stellenbosch, Sydafrika, skickar med ett tydligt budskap till eleverna på Na Tvär vid ett Skypemöte. Eleverna som går i åk 1 har precis avslutat projektet ”Den lilla världen” där de studerat de minsta beståndsdelarna inom kemi och biologi då de läst om atomer och molekyler samt cellernas uppbyggnad. Just dessa små partiklar – och hur man kan rena bort dessa – är professor Cloetes forskningsområde. Strävan efter att kunna förse människor med rent vatten genom nanofilterteknik och samtidigt göra det så billigt och tillgängligt som möjligt är hans stora passion. Hans vision är att alla han möter ska ha ”Ett leende och en ren T-shirt”. Leendet får stå för glädje som han tror kommer från att sätta upp meningsfulla mål att sträva mot, men också av att hjälpa andra att nå sina mål. T-shirten är en symbol för att alla människor ska ha sina grundläggande behov uppfyllda som t.ex. just rent vatten.

Forskningen kring nanofilter, som från början utvecklades med vattenrening i fokus, har nu i Corona-tider hittat fler användningsområden. När det behövdes munskydd så fanns redan teknologin med ett antibakteriellt filter på plats. Att följa en process från idé till forskning och framställning för att sedan se nyttan och en positiv påverkan på samhället är en del av den passion som driver professor Cloete i hans arbete.

Tillsammans med studenter från 123 olika länder vid universitetet trycker professor Cloete på vikten av att arbeta i grupp och tillvarata varandras olika infallsvinklar, erfarenheter och sätt att angripa problem. Då eleverna i Na Tvär-ettan just börjat sin utbildning i projektform framhöll han just hur olika synsätt tillsammans med respekt kan bidra positivt till arbetet i en grupp.

Eleverna ställde många kloka frågor om allt från drivkraften i forskning till processen med att få ut filtren och teknologin till dem som behöver den bäst. De skickade även med en hälsning med att han är varmt välkommen till Sverige att ta emot ett framtida Nobelpris. Professorn skrattade, tackade för tilltron med avslutade med att var och en av eleverna själva har potentialen till stora framgångar – i karriären eller i att göra gott. ”Faktum är att Nobelpriset är det jag förväntar mig av er!”

Text & bild: Karin Celander