3. keyboard_arrow_right Projektvecka med hållbarhetsmål

Projektvecka med hållbarhetsmål

Årets FN-rollspel hålls i mindre format än vanligt men innehållet och diskussionerna är lika intressanta och viktiga som alltid.

På estetiska programmet sätter man i år fokus på textilindustrin i Kambodja och tar upp frågor om anständigt arbetsliv och hållbar utveckling.

Etisk handel, arbetsmarknad, konflikter, medborgarskap, mänskliga rättigheter är områden man fördjupar sig inom.

Rollspelet är en givande undervisningsform där man får sätta sig in i andras situation, formulera och presentera argument, samt reflektera över omständigheterna som påverkar de inblandade parterna.

En viktig del är att förstå hur FN:s olika hållbarhetsmål är integrerade i varandra, särskilt mål 8 om anständigt arbete, mål 10 om ojämlikhet, mål 5 om jämställdhet och mål 12 om ansvarsfull konsumtion och produktion.

FN-rollspelet inleddes igår med en föreläsning av juristen och människorättsaktivisten Parul Sharma och på dagens lektionspass bjöds det på utmanande och intressanta diskussioner från engagerade elever. Bra jobbat!

#fnskolor