3. keyboard_arrow_right Vågar du?

Vågar du?

Att skolan kan vara plågsam kan man kanske känna ibland, men det blir ju inte bättre av att lärarna tycker att man ska sitta på en spikmatta – eller?

Under projektet Väderballongen har ettorna på Natur Tvär jobbat med tryck, värme och väderfenomen utifrån olika perspektiv.

I ämnena Kemi och Fysik har de vänt och vridit på frågor som: ”Hur stor massa kan en väderballong lyfta?”, ”Varför sker kemiska reaktioner?” och ”Bubblar det mest ur en varm eller kall CocaCola?”. I Geografi och Svenska har naturfenomen och naturkatastrofer kopplade till väder stått i fokus.

- Att läsa samma område inom olika ämnen samtidigt är jättebra! Man får en mycket större förståelse för samband och ofta går det att använda kunskaper från ett ämne i ett annat, och därmed får man fler och djupare perspektiv på ämnet, säger Wilhelm Branzell som är elev på programmet.

På Natur Tvär kommer terminen att avslutas med projektetet Massmedia och då är det samhällsfrågor tillsammans med Svenska som står på agendan.

Så slutligen – hur ont gjorde det då att sitta på en spikmatta? Inte speciellt om du sitter lugnt och bekvämt och fördelar vikten jämnt!