3. keyboard_arrow_right Slagverkskonsert med glöd

Slagverkskonsert med glöd

Slagverkseleverna gjorde i måndags en härlig konsert med musik från världens alla hörn.

I dessa Coronatider var det inte möjligt att göra några gemensamma nummer med alla 24 slagverkarna på skolan, vilket annars alltid är något som brukar vara ett uppskattat inslag på slagverkskonserterna. Istället fick alla tre slagverksklasserna möjlighet att spela in sina låtar när de framförde dem på kulturhusets stora scen.

Musikaliskt var det genomgående en hög nivå och det var fantastiskt att se och höra att resultatet blev enastående bra, trots alla restriktioner som gjort att mycket av årets repetitioner fått ske på distans.

Repertoaren som spelades var blandad. Det bjöds på poplåtar, som spelades på melodiskt slagverk ihop med en kompgrupp, och marching slagverk. Även egenkomponerade trumlåtar och mycket annat fanns med. Allt spelades och framfördes på ett proffsigt sätt med god stilkänsla.

- Det roligt att vi har så många elever som vill och kan spela slagverk och det är ett kvitto på att vår utbildning verkligen är i framkant när det gäller slagverk och en naturlig samlingspunkt för regionens alla slagverkare, säger Kjell-Åke Ängegärd som är trumlärare.

Stort tack till alla elever och lärarare som tillsammans genomförde en jättefin konsert.