3. keyboard_arrow_right draknästet sparkade igång ung företagsamhet

draknästet sparkade igång ung företagsamhet

Hulebäcksgymnasiet arrangerade sin egen version av Draknästet. Treorna på Handels- och administrationsprogrammet fick presentera sina affärsidéer för en inbjuden panel med drakar.

Eleverna fick berätta om sin produkt och bedöma möjligheten att tjäna pengar på den. Drakarna gav sedan konstruktiv kritik, tips och råd till företagarna.

Bäst presentation och affärsidé hade företaget Green Gran UF enligt drakarna i nästet. Green Gran UF ska producera och sälja fröknäcke tillverkat av spillprodukter. Det vinnande företaget får som pris en timmes vägledning på kommunens näringslivsenhet.

Kolla på filmen bredvid för att höra hur eleverna upplevde tävlingen.

Eleverna ska driva UF-företag

Under årskurs tre startar eleverna på HA ett företag genom Ung företagsamhet. Eleverna startar, driver och avslutar sitt företag för att lära sig samtliga processer kring företagande. Alla i företaget får olika roller och ansvarsområden, som till exempel vd, marknadsföringsansvarig och produktansvarig.

Eleverna kommer nu att arbeta vidare med sina företag och ta fram sina produkter för försäljning. Vid olika tillfällen, till exempel vid Hulebäcksgymnasiets julmarknad, säljs produkter från samtliga UF-företag på Hulebäcksgymnasiet.

Drakpanelen bestod av Helén Barrdahl, lärare, Martin Frejinger, rektor, Camilla Jägmark, lärare och Fredrik Olsson, näringslivschef i Härryda kommun.