3. keyboard_arrow_right Göteborgs historia gestaltad i dans

Göteborgs historia gestaltad i dans

Estetiska programmets danselever visade dansföreställningen "Göteborg i rörelse 400 år" på Mölnlycke Kulturhus i december.

Eleverna har arbetat med att göra koreografier på temat Göteborg i sina danskurser på skolan under höstterminen och nu fick de äntligen chans att dansa dem för publik. Även lärarna Lisa Kleberg, Karin Rickardsson och Nina Thomas stod för koreografin till några av danserna.

På grund av rådande restriktioner fick föreställningen visas flera gånger med begränsat antal publikplatser till varje föreställning.

Publiken fick bland annat se en koreografi om slaget om Gullbergs fäste, som utspelar sig mitt i stridslinjen när svenskarna slogs mot norrmän och danskar om herraväldet över Göta Älvs inlopp år 1610.

På 1680- talet byggdes Skansen Lejonet på samma fäste. Andra händelser och platser som gestaltades i dans var Forskning på Chalmers, Fotbollsyra med Blåvitt, Fattigvårdens skräck på 1800-talet, Konsert med Håkan Hellström på Ullevi, Dans på Brännö Brygga, Musikalföreställning på Stora Teatern.

Danseleverna, publiken och lärarna var otroligt nöjda efter föreställningarna och det med rätta efter ett väl utfört arbete. Bra jobbat!

Fullständigt program:

Slaget vid Gullbergs Fäste - ES20C
"Gullbergs fäste" låg mitt i stridslinjen när svenskarna slogs mot norrmän och danskar om herraväldet över Göta Älvs inlopp år 1610. Kriget leddes av Mårten Krakow och hans hustru Emerentia Pauli. På 1680- talet byggdes Skansen Lejonet på samma fäste.
Musik: Prodigy av Nathan Lanier, Koreografi: Lisa Kleberg, intro av ES20C

Sailor dance - ES19C
Passagerarfartyget M/S Gripsholm levererades 1925 till Svenska Amerika Linien som rederiets första nybygge och gick mellan Göteborg och New York i USA.
Musik :Matolotschka Trad. Koreografi: Lisa Kleberg

Chalmerister - ES21C
William Chalmers (1741-1811) son till en skotte som blivit grosshandlare i Göteborg. William gick i lära i England och var en viktig man i Ostindiska kompaniet. Enligt hans testamente så skulle hans förmögenhet delas mellan Sahlgrenska sjukhuset och en industriskola för fattiga barn som kunde läsa och skriva. Skolan skulle grundas och vårdas av direktionen för Frimurarnas Barnhus. Kemi-tekniske företagaren Carl Palmstedt gav Chalmers en mer kvalificerad inriktning än vad testamentet egentligen förutsett. 1829 invigdes Chalmerska slöjdskolan en ny teknisk inriktning - en ingenjörsskola.
Musik: Poles av Kasar, Koreografi: Lisa Kleberg, intro av ES21C

Kvinna vid havet- ES19C
Sjömanshustrun blickar ut över havet och hoppas att få se sin make återvända från kriget…Tornet med statyn av en sjömanshustru restes i Göteborg till minne av de svenska sjömän som miste sina liv ombord på svenska handelsfartyg under första världskriget.
Musik: In this shirt av The Irrepressibles, koreografi: Nina Thomas

Med ögon känsliga för grönt- ES20C
Barbro Hörberg, var en svensk revyskådespelare, viskompositör och vissångerska.
Hörberg flyttade 1966 till Paris, där hon till en början översatte franska sånger till svenska. Allt eftersom började hon skriva egna texter, ofta med temat verklighet och varandra och ”Ögon känsliga för grönt” blev en stor hit som även spelades in av bl.a. Monika Zetterlund och hon arbetade med Povel Ramel, Owe Thörnqvist, Lars Forsell, Beppe Wolgers för att nämna några.
Musik: Med ögon känsliga för grönt av Barbro Hörberg. Koreografi: Karin Rickardsson

Heja Blåvitt! ES21C
FK Göteborg, även Blåvitt, Änglarna och Kamraterna, är en idrottsförening grundad den 4 oktober 1904 och de har blivit svenska mästare 18 gånger i fotboll. Under 1980-talet hade klubben sin storhetstid, och 1982 vann laget samtliga större tävlingar; Allsvenskan SM-slutspelet, Svenska cupen och som första svenska klubb Uefacupen.
Musik: Heja blåvitt av Schytts. Koreografi: Karin Rickardsson

Dans på Brännö brygga/ Knö dig in- ES19C
Brännö är en ö i Göteborgs skärgård. Den brygga som åsyftas höggs upp i mitten av 1960-talet, och Lasse Dahlquist signerade träbitar från den och sålde på sina turnéer. Bryggan är ersatt och dans förekommer alltjämt. Sten-Åke Cederhök, som är den mest urgöteborgska yngling som någonsin sett dagens ljus i Gislaved, blev med buskisteatern ”Jubel i Busken” hela landets favoritunderhållare. Sonya Hedenbratt var en etablerad jazzsångerska som i Jubel i Busken även fick visa sin komiska förmåga.
Musik: Dans på Brännö brygga av Lasse Dahlquist, Knö dig in av Sonya Hedenbratt, Sten- Åke Cederhök, Marita Örngren och Rulle Lövgren. Koreografi: Karin Rickardsson.

Bracka – ES20C
”Bracka” var under 1800-talet en försörjningsanstalt vid Drottningtorget (på platsen där Posthotellet ligger idag). Byggnaden, rymde 1100 personer, det var sjuka, ”sinnessjuka”, åldringar, barn och nyblivna mödrar som inte kunde försörja sig. De levde i ett bedrövligt skick och fick inte flytta därifrån. De våldsamma spärrades in i burar som dessutom användes för att bestraffa boende som brutit mot de omänskligt hårda ordningsreglerna. Musik: Shrine Tooth, Koreografi: Nina Thomas
That Man - ES19C
Från 1920 fram till 1994 var “Storan” Göteborgs främsta scen för musikteater som opera, operett och musikal.
Musik: That Man av Caro Emerald. Koreografi: Lisa Kleberg

Ullevikonsert – ES21C
En sommarkonsert på Ullevi med Göteborgs största artist ger hopp om framtiden och livet!
Musik: Din tid kommer av Håkan Hellström. Koreografi: Nina Thomas