3. keyboard_arrow_right mänskliga rättighetsdagen - en studie i engagemang

mänskliga rättighetsdagen - en studie i engagemang

Det var ett fullmatat schema som eleverna bjöds på när dagen för mänskliga rättigheter traditionsenligt uppmärksammades på Hulebäcksgymnasiet.

- Huvudmålet med dagen är att våra elever ska få träffa engagerade människor som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla för alla, säger Sven Olsson, gymnasielärare som varit med och arrangerat.

Klara Ljungberg inledde programmet med föredraget "Migrationens olika ansikten" om de 82 miljoner människor som idag befinner sig på flykt. Föredraget hölls digitalt så att alla skolans elever kunde lyssna.

Därefter fick eleverna klassvis gå runt och lyssna på olika föredrag av representater från organisationer som till exempel Sida, FN-förbundet, Läkare utan gränser, Amnesty international, Ship to Gaza och Fridays for future.

- Mänskliga rättigheter är viktigt för att vi ska få en bättre värld, för att alla ska må bra och få ett bra liv, säger Hanna Lennartsson som går första året på Samhällsprogrammet.