3. keyboard_arrow_right eldflugor och LED-lampor

eldflugor och LED-lampor

Allt ifrån eldflugor till LED-lampor och lasrar ger ifrån sig ljus, men vilka processer ligger bakom?

I tre veckor har vi på Natur Tvär jobbat med projektet ”Ljusproduktion” och då passade det bra med en föreläsning om olika sätt att skapa ljus.

NA19D-Tvär fick besök av Dag Hanstorp som är professor i fysik vid Göteborgs universitet. Eleverna fick ge förslag på olika ljuskällor som vi har runt omkring oss och tavlan blev snabbt full.

Sedan pratade Dag om de olika processer som finns för att skapa ljuset från alla dessa ljuskällor. Vi hade en rolig timme tillsammans & kände oss alla upplysta!

Text och bild: Maria Ekvall

Nyhetsblad

Gaslampor har sin egen process när ljuset skapas. Här ser vi en Neon-gaslampa. Vilka färger som ljuset innehåller får eleverna laborera på i projektet.