1. Hem
  2. keyboard_arrow_right Nyheter
  3. keyboard_arrow_right vr-teknik lyfter undervisningen

Denna nyhet är äldre än sex månader och är kanske inte aktuell längre.

Artikelbild

vr-teknik lyfter undervisningen

Virtual reality är för de flesta mest känt från TV-spelsvärlden men nu har Hulebäcksgymnasiet infört VR-teknik i undervisningen. Något som skapar helt nya pedagogiska möjligheter.

Det är sista naturkunskapslektionen innan provet på människokroppen. Gymnasieläraren Hampus Kvarnliden går igenom olika skelettdelar iklädd VR-glasögon. Eleverna kan följa det han gör på en stor skärm i klassrummet.

Efter genomgången är det dags för eleverna att ta på sig VR-glasögonen och själva få chansen att gå igenom kroppens olika delar.

- Jag tyckte att det var väldigt bra att man kunde se kroppen på nära håll. I boken ser man bara i 2D. Här kunde man plocka ut , vrida på och känna på kroppsdelarna, säger Linn Hellman som går på ekonomomiprogrammet.

Lektionen i naturkunskap är första försöket att använda den nya tekniken men tanken är den ska användas i många olika undervisningssituationer. Till exempel ska eleverna på fordonsprogrammet använda VR för att lära sig att byta däck och meka med motorn. El- och energiprogrammet ska använda VR-tekniken för att kunna laborera med el utan att riskera stötar.

Missa inte filmen från lektionen.

Senast ändrad


Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.