3. keyboard_arrow_right vr-teknik lyfter undervisningen

vr-teknik lyfter undervisningen

Virtual reality är för de flesta mest känt från TV-spelsvärlden men nu har Hulebäcksgymnasiet infört VR-teknik i undervisningen. Något som skapar helt nya pedagogiska möjligheter.

Det är sista naturkunskapslektionen innan provet på människokroppen. Gymnasieläraren Hampus Kvarnliden går igenom olika skelettdelar iklädd VR-glasögon. Eleverna kan följa det han gör på en stor skärm i klassrummet.

Efter genomgången är det dags för eleverna att ta på sig VR-glasögonen och själva få chansen att gå igenom kroppens olika delar.

- Jag tyckte att det var väldigt bra att man kunde se kroppen på nära håll. I boken ser man bara i 2D. Här kunde man plocka ut , vrida på och känna på kroppsdelarna, säger Linn Hellman som går på ekonomomiprogrammet.

Lektionen i naturkunskap är första försöket att använda den nya tekniken men tanken är den ska användas i många olika undervisningssituationer. Till exempel ska eleverna på fordonsprogrammet använda VR för att lära sig att byta däck och meka med motorn. El- och energiprogrammet ska använda VR-tekniken för att kunna laborera med el utan att riskera stötar.

Missa inte filmen från lektionen.