3. keyboard_arrow_right Kärnkraftsolycka på natur tvär?

lärare mäter strålning på elev

Kärnkraftsolycka på natur tvär?

Projektet Sjukt strålande handlar om kärnkraft och börjar med en kontroll av eleverna för att se om de blivit utsatta för strålning.

Samma typ av kontroll gjordes med de anställda på Forsmark i samband med Tjernobylkatastrofen 1986.

Under några veckor kommer eleverna studera kärnkraft ur många olika perspektiv – fissionsprocessen inne i reaktorn, hur strålning används i medicinska behandlingar, bästa metoden för slutförvar av utbränt kärnbränsle samt den nuvarande samhällsdebatten jämfört med tongångarna inför folkomröstningen 1980.

Föreläsare från Vattenfall kommer för att prata om nuvarande och framtida kärnkraft i Sverige. Hur ska energimarknaden se ut egentligen? Några strålande veckor väntar på Natur Tvär!