3. keyboard_arrow_right Hulebäckare till Juridik-sm

Hulebäckare till Juridik-sm

Fem elever från ekonomiprogrammets juristklass har kvalificerat sig till final i juridik-sm. Vinnaren utses genom ett rättegångsspel där huleeleverna ställs mot finalister från tre andra skolor.

- Det känns jätteroligt att gå till final. Vi lade ner mycket tid på uttagningsuppgiften så det är kul att det gav resultat, säger Amelie Hagberg som är en av eleverna som gått till final.

Final i Stockholm

Finalen avgörs 11 maj i Stockholm genom ett rättegångsspel där Hulebäckseleverna ska vara kärande i ett tvistemål i ett försäkringsärende. De fem eleverna i gruppen, som kallar sig Hulehajarnas advokatbyrå, spelar rollerna som advokater, part och vittnen.

- Vi känner oss ganska redo för vi har tidigare haft ett rätttegångsspel i skolan där vi har övat på allt detta, säger Fanny Nordberg.

Rättegångsspel och juridisk retorik

Utöver att eleverna tidigare övat på rättegångsspel så kommer även kursen i juridisk retorik, som juristeleverna på Hulebäcksgymnasiet läser, vara en användbar erfarenhet i finalen.

- Jag blir jättestolt såklart. Jag hade det lite på känn att de skulle gå vidare för det är en fantastiskt duktig klass, säger Petter Hermansson som är juridiklärare för EK20A.

Coachade av advokatfirmor

Nu har eleverna förberett sig genom att skriva en stämningsansökan till målet som ska avgöras i finalen. De har också coachats av advokater från juristbyråerna MundeAhlberg samt Mannheimer och Swartling.

- Det har varit lärorikt att få se hur det fungerar på en riktig advokatbyrå, säger Fanny Nordberg.

Vilket är det bästa tipset ni fått från dem?

- Ta det lugnt, håll det kortfattat och tydligt så att alla förstår.

Ett starkt team

Hulehajarnas advokatbyrå kvalificerade sig till final genom att i stenhård konkurrens med 240 lag från hela Sverige, skriva en tentamen som innehöll en mängd kluriga juridiska hårklyverier.

- Vi är ett bra team. Vi är alla bra på olika områden inom juridiken. Tillsammans bildar vi en bra grupp som kunde svara på frågorna så utförligt som möjligt, säger Emma Bjureberg.

För Hulehajarnas advokatbyrå är Juridik-sm bara början. Alla i gruppen är överens om att de vill fortsätta inom juridiken även efter studenten.

- Jag vill bli advokat, det är det jag vill plugga efter gymnasiet. Så det här är en bra chans att få testa på en rättegång, säger Fanny Nordberg

- Det känns ju också bra att ha på CV:t. Bara att ha gått till final känns stort, säger Freja Benjaminsson.

fyra tjejer och en kille står uppställda i ett rum

Amelie Hagberg, Freja Benjaminsson, Emma Bjureberg, Fanny Nordberg och Jesper Lantz är finalister i juridik-sm