3. keyboard_arrow_right Kenyansk delegation på besök

Kenyansk delegation på besök

Politiker och skoltjänstemän från Homa Bay besökte under torsdagen Hulebäcksgymnasiet där de fick en inblick i undervisningen och fick träffa elever och personal.

– Vårt intryck är att eleverna får utbildning av mycket hög kvalitet på Hulebäcksgymnasiet. Skolan och kommunen har sett till att studenterna har goda faciliteter och bra utrustning för sin undervisning, säger Vincent Mayienga rektor på Homa Bay High school.

Gästerna fick först besöka El- och energiprogrammet och fordonsprogrammet för att sedan träffa entreprenörerna som startat UF-företag på Handel- och administration.

Yrkesprogrammen gjorde intryck

– Jag är imponerad av det jag sett av yrkesprogrammen. Framförallt möjligheten att få praktisk erfarenhet av arbetslivet ute på företag. Det tycker jag är viktigt så att eleverna kan få erfarenhet och en bild av vad de vill göra i framtiden,säger Vincent Mayienga.

Besöket är en del av ett projekt för kunskapsutbyte mellan Härryda kommun och Homa Bay, en stad i västra Kenya vid Victoriasjön. Målet med samarbetet är att hitta ett sätt att vägleda unga att göra kloka val när de väljer studier och karriärsväg.

Återseende för Kenyaresenärer

Skolbiblioteket och Ekonomiprogrammet fick också möjlighet att visa upp sig. Där fick även de fyra elever som besökte Homa Bay förra hösten, berätta om sina intryck från sin resa.

– Det var den bästa resa jag kommer att få göra. Det viktigaste jag tog med mig var gästfriheten. Man blev bemött med öppna armar. Alla studenter var sjukt motiverade och jätteduktiga på att tala inför folk, säger Viktor Hall i EK20a.

Även Vincent Mayienga lyfter de Kenyanska elevernas motivation som någonting som Sverige kan lära av Kenya.

– De Kenyanska eleverna är mer motiverade även om de lever under knappa och fattiga förhållanden. De har också en god bild av vad de vill bli och vad de drömmer om. När man pratar med svenska elever så säger de att de inte vet vad de vill bli.

Hektiskt schema

Delegetionen från Kenya anlände i söndags och har haft ett hektiskt schema med ett antal studiebesök i olika verksamheter i kommunen. Efter besöket på Hulebäck drog sällskapet videra till Råda rum där middag och besök på kommunfullmäktiges sammanträde väntade.

Nyhetsblad

Victor Hall, EK20a och Vincent Mayienga rektor på Homa Bay High school