3. keyboard_arrow_right Näst bäst i sverige

Näst bäst i sverige

Det blev en silverplats för Hulebäckslaget när skol-SM i juridik på torsdagen avgjordes med ett rättegångsspel i Stockholm.

I den första rättegången möttes Tibble gymnasium från Täby som kärande och Göteborgs högre samskola som svarande. I den rättegången vann samskolan som senare också utnämndes till totalsegrare i tävlingen.

Mötte Rudbeck från Sollentuna

I den andra rättegången möttes Hulebäck som kärande och Rudbeck från Sollentuna som svarande. Eleverna från Rudbeck var duktiga och pressade vår part och våra vittnen hårt i korsförhör genom att ställa svåra kontrollfrågor.

Freja, Fanny och Jesper som spelade partvittnen lyckades dock hålla ihop sina historier på ett trovärdigt sätt, vilket fick en avgörande betydelse för utgången av målet. Amelie och Emma KB spelade advokater och höll en tydlig sakframställning och ett väldigt engagerande och proffsigt slutanförande som till slut övertygade rätten som bestämdes sig för att bifalla vårt käromål. Domaren gav särskilt beröm för det välformulerade slutanförandet.

Hulebäckseleverna tog sig till final i konkurrens med 240 lag från och kan nu titulera sig näst bäst i Sverige i juridik.

Nyhetsblad

Under rättegångsspelet i Stockholm