3. keyboard_arrow_right flaggfotboll på idrottslektionen

flaggfotboll på idrottslektionen

Skratten ekade över idrottsplatsen när SA22B fick prova på flaggfotboll. Ron Carpenter som till vardags är tränare för det amerikanska fotbollslaget Göteborgs Giants guidade eleverna med fast och vänlig hand.

- Det var kul att få testa något nytt. Det roligaste var samarbetet på plan, att försöka läsa av vem man skulle passa för att göra poäng, sade Minna Nöremark efter lektionen.

Eleverna fick först lära sig den grundläggande tekniken för att kasta och fånga bollen. Ron gav dem värdefulla tips om att hålla rätt grepp och att använda rätt kastteknik för att maximera precisionen och längden i kasten.

Amerikansk fotboll utan tacklingar

Efter att ha blivit bekväma med att hantera bollen var det dags för eleverna att testa sina nyvunna kunskaper i ett flaggfotbollsmatch mot varandra. Flaggfotboll är en variant av amerikansk fotboll där spelarna inte får tacklas. Spelarna har "flaggor" som sitter vid höfterna och för att stoppa spelet ska motståndarna dra av flaggan på spelaren som har bollen.

Efter en lite trevande start innan alla regler satt sig var det full satsning som gällde. Under några veckor så har Ron Carpenter lärt ut flaggfotboll till ett tjogotal av klasserna som läser Idrott och Hälsa 1.

Tacklingsdockan fick vad den tålde

Avslutningsvis fick de elever som ville sätta på sig skydd och hjälm och prova att tackla en tacklingsdocka för att få en liten inblick i hur det känns att utföra en fysisk kontakt i amerikansk fotboll. Tränaren instruerade dem noggrant om korrekt teknik och hur man kan tackla säkert för att undvika skador.

- Det var framförallt roligt att testa att tacklas. Jag är ganska sugen på att testa amerikansk fotboll efter det här faktiskt. Jag tror det är något som hade passat mig, säger Bakir Hosic.

Prova amerikansk fotboll 27 maj

För den som fått mersmak och vill testa amerikansk fotboll så har Göteborg Giants ett prova på tillfäll Länk till annan webbplats.e nu på lördag 27 maj kl 13-15 på Heden.