Inriktning

dans

DANS, UTTRYCK OCH
SCENFRAMTRÄDANDEN

Estetiska programmets dansinriktning ger högskolebehörighet samtidigt som den innehåller scenframträdanden, eget skapande och dansglädje.

Du dansar bland annat jazzdans, balett och modern nutida dans. Atmosfären på lektionerna är öppen och tillåtande. Vi fokuserar på personlig utveckling och du får fördjupade kunskaper om dans som scenkonst. Inom kursen improvisation och komposition lär du dig skapa och gestalta egna danser både för film och scen. Du får också en inblick i karaktärsdans och streetdance som sceniskt uttryck.

Grund för vidare dansstudier

Utbildningen syftar till att ge en god grund för vidare studier inom dans. Flera av våra elever har sökt sig vidare till bland annat Balettakademin, Dans- och Cirkushögskolan samt till Khio och Bårdar Academiet i Norge. Du blir även behörig att söka till högskoleutbildningar inom andra områden.

Föreställningar ger scenvana

En viktig och rolig del av undervisningen är de föreställningar du får medverka i, vilket ger dig rutin och scenvana. Du får dessutom en inblick i arbetet med scenografi, kostym, samt ljud och ljus.

Dansföreställning 2023

200

Gymnasiearbete

100

* t ex moderna språk steg 3 i åk1, matematik, naturkunskap eller andra kurser ur vårt individuella val-paket. Du kan inte läsa moderna språk steg 1 eller 2.

Citat

Maja andersson

Det är roligt att få uppleva dansglädje i skolan och att få dela
sin passion med andra elever och lärare. Jag kan inte tänka mig en bättre gymnasietid.