Fordon och transport

säker framtid med nya Fordonsprogrammet

Bilar, motorcyklar och praktiskt arbete med modern teknik. Det är vad du kan förvänta dig av fordons- och transportprogrammet på Hulebäcksgymnasiet.

– Att få syssla med bilar och motorer på skoltid är som en dröm, säger Kristoffer Lundberg, tidigare elev på fordonsprogrammet.
På utbildningen, som är yrkesförberedande, lär du dig framtidens fordonsteknik och alla som går ut programmet är färdiga att anställas som fordonsmekaniker.

Bli motorcykelmekaniker

Vill du arbeta med motorcyklar, mopeder och fyrhjulingar finns möjlighet att välja en inriktning som leder till jobb i den branschen. Efterfrågan på motorcykel­mekaniker är hög och skolan har bra kontakter med mc-verk­städerna.

Variation i studierna

På programmet jobbar vi antingen i helklass eller med stationssystem, vilket innebär att eleverna arbetar enskilt eller i små grupper med olika studieavsnitt. Du kan välja i vilken ordning du vill arbeta med dina stationer och varva det praktiska arbetet med de teoretiska uppgifterna.

15 veckors praktik

Som fordonselev gör du praktik 15 veckor ute på företag, vilket ger dig bra förutsättningar att få fast jobb efter examen. I skolan arbetar du med övningsfordon, både bilar och motorcyklar.

Vi utbildar tekniker för el- och hybridfordon

Vi är med i racet när det gäller elbilar och utbildar framtidens tekniker för el- och hybridfordon. Våra elever får möjlighet att göra praktik på ett racingstall som inriktar sig på elbilar.

God sammanhållning

Vi tar endast in en klass per läsår. Det gör att eleverna lär känna varandra väl vilket skapar god sammanhållning mellan både elever och lärare.

Se filmen om skrotbilsprojektet

Gymnasiegemensamma ämnen

Engelska 5 och 6

Naturkunskap 1a1

Historia 1a1

Religionskunskap 1

Idrott och hälsa 1

Samhällskunskap 1a1

Matematik 1a

Svenska 1-3
Svenska som andraspråk 1-3

Programgemensamma karaktärsämnen

Fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden

Fordonsteknik - introduktion

Inriktning personbil

Personbilar-basteknik

Personbilar-verkstad och elteknik

Personbilar-service och underhåll 1

Personbilar-service och underhåll 2

Programfördjupning

Personbilar chassi och bromsar

Personbilar förbränningsmotorer

Personbilar kraftöverföring

Personbilar system och diagnostik

El- hybridfordon 1

ATV och motorcykel

Individuellt val

Gymnasiearbete

Arbetsplats förlagt lärande (APL) under 15 veckor

Citat

CATTLEYA RÖRFELDT PALM & gustav klingberg

Att meka med MC eller bil
på skoltid och samtidigt
kunna få högskolebehörighet
gör det värt att gå utildningen.

Samarbetspartners

Samarbetar med Toyota, Mekonomen och MC-branschen.

Studie- och yrkesvägledare

Sofia Lundberg