Naturvetenskap

Natur är möjligheternas program

Nyfiken på naturvetenskap? Då har du kommit rätt! Naturvetenskapsprogrammet på Hulebäcksgymnasiet är idag ett av de största och mest attraktiva i Göteborgsområdet och finns i två profiler, Natur och Natur Tvär. Profilerna ger samma behörighet och möjlighet till inriktningsval men har olika undervisningsformer.

Efter tre år i en kreativ och utvecklande miljö har du en utbildning av mycket hög kvalitet som förbereder dig väl inför framtiden. Programmet ger bred behörighet och i kombination med dina individuella val även full meritpoäng inför fortsatta studier på universitet och högskola.

De naturvetenskapliga ämnena varvas med humaniora och samhällskunskap. Inom alla områden får du lära dig använda vetenskapliga metoder, lösa problem, dra slutsatser och tänka kritiskt. Våra laborationssalar är välutrustade och ger dig möjlighet att både bredda och fördjupa dina kunskaper.

Oavsett om du väljer Natur eller Natur Tvär ska du under första året på Naturvetenskapsprogrammet välja inriktning mot Naturvetenskap eller Naturvetenskap och Samhälle. Dessa inriktningar läser du sedan under årskurs två och tre.

Inriktning naturvetenskap

Den naturvetenskapliga inriktningen innebär att tonvikten ligger på biologi, fysik, kemi och matematik. Vi ger dig de verktyg och metoder du behöver för att utforska världen. Engagerade lärare coachar dig genom hela utbildningen för att ge dig rätt utmaning och utveckling. Inriktningen passar dig som är intresserad av matematik och naturvetenskap, och är nyfiken på hur saker och ting hänger ihop och fungerar. Du får med denna inriktning full behörighet till alla utbildningar på universitet och högskola.

Inriktning naturvetenskap och samhälle

Naturvetenskapsprogrammets andra inriktning är mer samhällsinriktad. Efter det första året fokuserar du på att studera naturvetenskap ur ett samhällsperspektiv. Det kan exempelvis innebära att du fördjupar dig i frågor som berör hållbar resursanvändning, naturgivna risker och hot samt de mänskliga rättigheterna. Självklart har du även här hjälp av våra engagerade lärare som ger dig bästa tänkbara stöd och uppbackning i dina teoretiska och praktiska studier.

Naturvetenskap och samhälle passar dig som är nyfiken på och intresserad av naturvetenskapens betydelse för samhällsutvecklingen. Du får under dina tre år många nya och spännande insikter som du har nytta av vid fortsatta studier och ute i arbetslivet.

Se rektor berätta om programmet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Citat

STINA MAHONEY

Spännande och varierande lektioner, engagerade lärare, fina lokaler – natur på Hulebäck har verkligen levt upp till mina förväntningar!

profil

Profil Natur

Profil Natur Tvär

Samarbetspartners

Göteborgs universitet och Chalmers.

studie- och yrkesvägledare

Mona Renkel