3. keyboard_arrow_right Entreprenörskap i fokus under projektveckan

Entreprenörskap i fokus under projektveckan

Under projektveckan har Ekonomiprogrammets elever som läser inriktning entreprenörskap fokuserat på företagande på olika sätt.

Treorna, EK19C och EK19D, har haft seminarier med opponeringar på sina Gymnasiearbeten och därefter färdigställt sina rapporter. Under opponeringarna deltog även elever från årskurs två. Det blev många givande samtal om vetenskaplighet och ekonomiska modeller och strategier

Tvåorna, EK20C, arbetade med något som vi kallar Hulenästet, vilket är Ekonomiprogrammets egen variant av Draknästet/Dragons' den. Eleverna ägnade en stor del av veckan åt att gruppvis förbereda en egen företagspitch som de sedan under fredagen presenterade för en jury bestående av representanter från skolledningen, Nyföretagarcentrum och Ung Företagsamhet.

Dessutom har våra tvåor fått en introduktion i Gymnasiearbetet, läst en av årets rapporter och deltagit som aktiv publik under opponeringarna.

World Taste UF var en av de åtta grupper som pitchade sin företagsidé till drakarna.

Ettorna, EK21C, har under projektveckan arbetat med en granskning av företag som finns representerade i Göteborg, exempelvis Astra Zeneca, Liseberg och SKF för att förstå deras historia, affärsidé och vilka framgångsfaktorer som ligger bakom företagets utveckling till det som det är idag. Denna granskning genomförde eleverna gruppvis för att sedan presentera informationen i en muntlig redovisning inför helklass.

Klassen avslutade projektveckan genom att göra ett studiebesök på Ullared för att få ta del av deras historia och hur företaget har utvecklats från att det startades 1963 i en källare till den shoppingdestination som det är idag.