Estetiska programmet

ESTETISKA PROGRAMMET MED ALLA INRIKTNINGAR

På det estetiska programmet på Hulebäcksgymnasiet får du ägna dig åt dittstora intresse flera lektioner i veckan. Undervisningen är upplagd så att den passar dig som befinner dig på en avancerad nivå inom ditt valda ämne, men även dig som nyligen börjat.

En examen från estetiska programmet ger dig en allmän behörighet till högskolan, likt en examen från ekonomi- eller samhällsprogrammet. Varje inriktning på estetiska programmet har undervisningpå hög nivå av erfarna lärare, som ständigt utvecklar undervisningen med nya idéer. Oavsett vilken inriktning du går kommer du att få medverka i många projekt, exempelvis konserter, föreställningar, utställningar och filmskapande. Du kommer även att få ta del av inspirerande studiebesök och studieresor som utvecklar din kreativitet och ger dig nya erfarenheter.

Trivsel och gemenskap präglar det estetiska programmet. Lärarna arbetar med relationsbaserad undervisning där positivt bemötande och elevens individuella utveckling står i fokus. Kreativitet och samarbete genomsyrar
alla inriktningar på estetiska programmet.

Inriktningar och profiler

Bild och form

Dans

Estetik och media

Musikproduktion

Slagverk

Teater

Färdighetsprov vecka 10

Samtliga som söker till Estetiska programmet kallas via Indra till ett färdighetsprov vecka 10, så håll koll i din e-postlåda för att få datum och tid. För inriktningarna Bild och form samt Estetik och media sker färdighetsprovet digitalt, övriga inriktningar har färdighetsprovet i Estetiska programmets lokaler på Hulebäcksgymnasiet.

Oavsett inriktning så kan man likna färdighetsproven som en lektion inom respektive inriktning. Det kan vara workshops, gruppaktivitet eller ett individuellt framförande. Du bestämmer själv om du vill göra färdighetsprov eller inte, men vi rekommenderar att du är med. Dels får du möjlighet att komma till Hulebäcksgymnasiet för en dag och träffa dina blivande lärare, och du får möjlighet att testa på ditt ämne och få en känsla av Estetiska programmets karaktär. Du får dessutom poäng på ditt färdighetsprov vilket gör dig mer konkurrenskraftig när du söker till programmet.

Dagen då färdighetsproven genomförs brukar vara en trevlig dag. Trevlig för både sökande elever och lärare.

Se skolverkets film om Estetiska programmet Länk till annan webbplats.

Citat

Agnes hjertner

Musik är viktigt för mig, och på Hulebäck hjälp­er lärarna mig att nå mina mål. Det allra bästa på skolan är utan tvekan estetvåningen.

studie- och yrkesvägledare

Mona Renkel