Teknikprogrammet

skapar framtidens ingenjörer

Att Sverige behöver fler ingenjörer är de flesta överens om. Du kan bli en av dem! Är du intresserad av teknik-, design- eller IT-ämnen ska du välja teknikprogrammet!

Teknikprogrammet är det program som jämte naturvetenskapsprogrammet ger dig bredast behörighet för fortsatta studier.

Tre inriktningar

Här på Hulebäck har vi tre inriktningar: Design och produktutveckling, Informations- och medieteknik samt Teknikvetenskap.

Design och produktutveckling ger grunderna i design och konstruktion, Informations- och medieteknik erbjuder spetskompetens inom IT-området medan Teknikvetenskap ger en fördjupning inom teknik, matematik och fysik.

Samtliga inriktningar kan ge dig möjlighet att söka till civilingenjörsutbildningar beroende på vilka kurser du väljer. Du väljer inriktning först inför årskurs 2, så du har gott om tid att fundera över ditt val.

Stort utbud av kurser

Teknikprogrammet på Hulebäcksgymnasiet erbjuder ett stort utbud av kurser att välja mellan. Kursutbudet är dessutom sammansatt så att du får chans till högsta möjliga meritpoäng, oberoende av vilken inriktning du väljer. Du kommer, förutom den vanliga undervisningen i de olika ämnena, genomföra flera ämnesövergripande projekt där du lär dig att arbeta i projektgrupper. Utöver den ordinarie undervisningen har vi lärarledda studiepass varje vecka som du har möjlighet att gå på för att få extra stöd och hjälp.

Kontakt med högskola

Under utbildningen kan du få kontakt med olika företag och vi har ett väl utarbetat samarbete med högskolan och Chalmers. För att ge våra elever fördjupningsmöjligheter inom den senaste tekniken, till exempel AI, har vi aktiva kontakter med bland annat AI innovation of Sweden och Zenuity.

En ljus framtid

Om du väljer teknikprogrammet blir du väl förberedd inför framtidens arbetsmarknad då denna ser mycket ljus ut för exemplelvis datavetare, arkitekter, matematiker och ingenjörer. Vi hjälper dig att nå dina mål och bli den du vill.

Gör teori till praktik

I årskurs tre får du chansen att tillämpa alla de kunskaper du fått under din tid på skolan i ett gymnasiearbete. I filmen kan du kika på några av de gymnasiearbeten som gjorts på teknikprogrammet.

Citat

AXEL BJÖRKMAN

Jag valde teknikprogrammet
eftersom
jag vill bli bra
förberedd inför
fortsatta studier
till civilingenjör.

Inriktningar

Vi har tre inriktningar: Design och produktutveckling, Informations- och medieteknik samt Teknikvetenskap.

Design och produktutveckling

Informations- och medieteknik

Teknikvetenskap

Samarbetspartners

AI Inovation of Sweden och Zenuity.

Studie- och yrkesvägledare

Sofia Lundberg