3. keyboard_arrow_right priser och publiceringar för Skrivande elever

att skriva

priser och publiceringar för Skrivande elever

"Vackert berättad om sorgen efter en storebror som tynar bort, med en avslutning som andas hopp trots allt. Eget språk med speciell klang som håller måttet rakt igenom." Orden är motiveringen till att Ellen Nilses, EK17C Hulebäcksgymnasiet, vann första pris i en novelltävling under våren.

Ellen, som har läst Skrivande som indval detta läsår har under våren deltagit i tre litteraturtävlingar och fått pris i alla tre! Den första tävlingen hette Litteralund och var en litteraturfestival för unga. Temat var miljö och Ellen skickade in en dikt om miljöförstöring. 20 bidrag gick vidare till final och Ellen fick pris som en av de tio bästa. Vallentunas bibliotek anordnade den andra tävlingen och där var temat ilska. Ellen skickade in en dikt och vann pris för den samt ett presentkort på Akademibokhandeln. Den tredje tävlingen var en novelltävling på valfritt tema och hölls av Upplands-Bros kulturhus och bibliotek. Ellen skrev om en storebror som blev allvarligt hjärtsjuk och hur hans anhöriga tvingades se honom tyna bort. Ellen vann första pris i sin ålderskategori och motiveringen kunde ni läsa ovan.

Att delta i tre tävlingar och få pris i samtliga, hur känns egentligen det? Sofia, Ellens lärare i Skrivande-kursen, träffar Ellen för ett kort samtal:

”Alltså, det är väldigt nytt för mig att dela med mig av det jag skriver. Det här är första gången jag tävlar och jag känner mig egentligen överväldigad av att andra tycker om vad jag skriver”, säger Ellen. ”Tidigare har jag bara visat mina texter för kanske mamma och pappa och det är klart att de tycker om dem, men att någon utomstående också gör det är helt otroligt.”

”Påverkar det dig i ditt skrivande tror du?”, undrar Sofia och Ellen svarar blixtsnabbt: ”Absolut, det ger mycket mer självförtroende i skolan med det formella och kreativa skrivandet, men också i mitt fritidsskrivande.” Ellen berättar att hon ju alltid har skrivit i skolan, men att hon också började skriva på fritiden någon gång under högstadiet. ”Dagbok var en textform jag började med och nu har jag skrivit i fyra år, vilket är en bra träning för skrivandet”, menar Ellen och utvecklar att all träning är bra: ”Även om man bara har det för sig själv så gör det att man utvecklar sitt skrivande. Och att bara få skriva av sig är så himla skönt. Det är väl mest därför jag skriver egentligen”, avslutar Ellen.

Förutom Ellens prisregn har ytterligare två deltagare i kursen Skrivande blivit publicerade under våren. Det är Elvira Holst och Jenny Korander i SA16A som fått varsin krönika publicerad. Elviras krönika heter Sjung om (den rika) studentens lyckliga dag och handlar om hur enormt dyrt det är att ta studenten idag. Texten publicerades i Härryda-Posten den 23 maj Länk till annan webbplats.. Jenny skrev en krönika om hur stress och psykisk ohälsa kan upplevas från en gymnasieelevs perspektiv med rubriken Konsten att sopa psykisk ohälsa under mattan och publicerades i GP den 3 juni. Här Länk till annan webbplats. kan du läsa Jennys krönika.

Genom Ellens, Elviras och Jennys exempel kan vi kanske dra slutsatsen att världen utanför skolan är intresserad av vad och hur unga i Sverige skriver. Följ deras exempel: skriv, och skicka in dina texter till tävlingar och tidningar. Du kan vinna! Och bli publicerad!

Text Sofia Oldin Cederwall
Foto: privata

p

Ellen Nilses tar emot första pris i novelltävling på Upplands-Bros bibliotek