Internationella utbyten

ta in världen i undervisningen

Att resa och ta del av andra länders mat, traditioner, språk och kulturer är utvecklande. Ofta får man nya kunskaper och man lär sig se samband som man tidigare inte såg. Det är erfarenheter som gör att man växer som människa.

Vi på Hulebäcksgymnasiet tycker att det är en viktig del av utbildningen och under åren har skolan haft mängder av utbytesprojekt ihop med andra skolor runt om i världen.

Länder som våra elever besökt i olika samarbeten är exempelvis Kenya, Makedonien, England, Italien, Bosnien-Hercegovina, Danmark och Palestina för att nämna några.

Utbytesprojekt som finns just nu är bland annat European Choir and Orchestra som Estetiska programmets musikinriktning driver ihop med skolor från Italien, Portugal och Tjeckien, samt ett Erasmus+ projekt som möjligör praktikplats på Malta för elever som studerar på alla våra yrkesprogram dvs på barn- och fritidsprogrammet och försäljnings- och serviceprogrammet, el- och energiprogrammet samt fordon- och transportprogrammet.

logotyp för Erasmus+

Europeiska Kommissionens stöd åt framställningen av detta dokument utgör inte ett godkännande av dess innehåll, vilket endast återspeglar upphovsmännens åsikter, och Kommissionen kan inte hållas ansvarigt för någon användning av informationen i det.