profil

musikproduktion

jobba som musikPRODUCENT

Vill du satsa på musiken och samtidigt bli behörig för högskolestudier? Här finns alla möjligheter.

På estetprogrammets musikproducentprofil får lära dig mixa och remixa i olika stilar och du arbetar med professionella Digital Audio Workstations, DAW, som FL Studio och Pro Tools i skolans olika studios. Du lär dig också sköta modern analog och digital ljudteknik som mixer­bord, slutsteg och högtalare för både studiomiljö och live-framträdanden.

Musiker som lärare

Flera av lärarna är yrkesverksamma musiker som bidrar med aktuella branschkunskaper, och skolan gästas regelbundet av professionella musiker och föreläsare som håller workshops i olika musikämnen. Programmet har även internationella samarbeten av olika slag, vilket är motiverande och utvecklande.

En värld av möjligheter

Exempel på framtida yrken är musikproducent, låtskrivare, musiker, ljudläggare och ljudtekniker.

Kanske startar du en egen inspelnings­studio efter avklarade studier, men skulle du vilja satsa på något annat yrke finns det goda möjligheter även för det. Utbildningen ger dig nämligen högskolebehörighet så du kan läsa vidare på högskola och universitet direkt efter examen.

Musikproduktion läser du som profil inom musikinriktningen på det estetiska programmet.

Hör musiklärare Håkan Lindgren berätta om profil musikproduktion

Musikproduktion 2

Gymnasiearbete

100

* t ex moderna språk steg 3 i åk1, matematik, naturkunskap eller andra kurser ur vårt individuella val-paket. Du kan inte läsa moderna språk steg 1 eller 2.

Citat

joakim paasonen

Jag började plugga musikproduktion på Hulebäck och det gav mig inspiration att fortsätta skriva och producera musik. Nu läser jag på Musikhögskolan i Stockholm, KMH, och utbildar mig till musikproducent.