Inriktning

musik

MUSIKER, ARTIST OCH
PRODUCENT

Vill du satsa på musiken och samtidigt bli behörig för högskolestudier? Här finns alla möjligheter. Musikinriktningen passar dig som vill bli musiker, sångare eller producent och har musik som ett stort intresse. Fördjupa dig i gitarr, bas, piano, sång, musikproduktion, slagverk, stråk- eller blåsinstrument.

Programmet ger dig en god grund för fortsatta musikstudier. Du kan välja mellan två olika varianter – en med inriktning musikproducent och en annan med inriktning musiker. Det finns också möjlighet att välja musikal som valbar kurs, vilket passar dig som vill blir artist. På samtliga varianter lär du dig handskas med modern inspelningsteknik, vilket ger praktiska kunskaper som är mycket användbara för dig som skapar egen musik.

Musiker som lärare

Flera av lärarna är yrkesverksamma musiker som bidrar med aktuella branschkunskaper, och skolan gästas regelbundet av professionella musiker och föreläsare som håller workshops i olika musikämnen. Programmet har även internationella samarbeten av olika slag, vilket är motiverande och utvecklande.

Rutin och scenvana

Även körsång ingår. Du uppträder med kören både på konserter och vid traditionsfirande som Lucia och Valborg både i och utanför skolan, vilket ger dig rutin och scenvana.

Du får individuella lektioner på ditt huvudinstrument eller i sång. Du läser musikteori och gehörslära i smågrupper, vilket gör att undervisningen anpassas till nivå. Dessutom får du år två och tre välja ytterligare ett instrument som du också får enskild undervisning på.

Fördjupning i olika musikstilar

Du spelar ditt instrument i olika grupper ihop med klasskompisarna och fördjupar dig i olika musikstilar Väljer du inriktningen musikproduktion läser du fördjupningskurser i digitalt skapande och musikproduktion.

Tre profiler på musikinriktningen

Går du musik kan du välja mellan tre olika profiler. Musik, Musikproduktion och Slagverk.

Examenskonsert 2023

Musikproduktion 1

Gymnasiearbete

100

* t ex moderna språk steg 3 i åk1, matematik, naturkunskap eller andra kurser ur vårt individuella val-paket. Du kan inte läsa moderna språk steg 1 eller 2.

Citat

STELLA ANDERSSON

Musikinriktningen på Hulebäck var ett självklart val för mig. Här får jag proffsig musikundervisning samtidigt som jag får högskolebehörighet.