3. keyboard_arrow_right Minister för en dag

Minister för en dag

Hur är det egentligen att vara politiker och förhandla med andra i en regering? Det är inte lätt! Gör det sedan ännu svårare så att du ska förhandla med andra stater och handskas med journalisternas kniviga frågor på presskonferenser så förstår du vad alla elever på samhällsprogrammet årskurs två fick uppleva!

Ella driver sitt land ”Cindros” intresse vid presskonferensen

Rollspelet innehåller fem stater med olika förutsättningar och mål. Hur ska dessa länder komma överens inom regionen och även med resten av omvärlden? Hur ska landet maximera nyttan för sitt eget land utan att hamna i konflikt med andra och utan att förstöra miljön eller göra FN och Världsbanken arga? Det var några av de dilemman som eleverna behövde ta ställning till.

Landet Amaso förbereder sin regeringsförklaring.

Som politiker har du förstås dina mål, men för att nå dit behöver du balansera hela statsbudgeten! Vad ska vi satsa våra pengar på – infrastruktur, militär, utbildning, miljö? Pengarna räcker inte till allt och om grannlandet helt plötsligt börjar upprusta – vad gör du då?

FN Rollspel- spelplanen

Spelplanen

Hemliga förhandlingar FN-rollspel

Erik, Isak och Oscar förhandlar intensivt med varandra. Frågan är bra om det går att lita på det avtal som de kommer överens om?

För att uppnå sitt lands mål måste man ibland ha intensiva (och hemliga!) förhandlingar med andra stater.

Lisa, Tim och Matilda är trygga i sina roller och driver sitt lands frågor på ett förträffligt sätt!

Vid Regionrådets presskonferens grillas politikerna om orsaken till deras beslut. Vad har de prioriterat och varför har de struntat i andra politikområden?

Utbildningsledaren Amritha Ahlberg från organisationen ”Folk och Försvar

Utbildningsledaren Amritha Ahlberg från organisationen ”Folk och Försvar” var otroligt bra och gav verkligen eleverna en halvdags upplevelse av hur svårt det är att vara politiker. Stort tack Amritha och alla elever för väl genomfört rollspel!

Text och foto: Sven Olsson