3. keyboard_arrow_right FN-veckan drar igång

FN-veckan drar igång

Under måndagen besökte Gregor Noll, professor på Juridiska institutionen vid Göteborgs Universitet, Hulebäck och Kulturhuset. Gregor höll en uppskattad föreläsning om migrationen i världen. En perfekt upptakt till projektveckan då Hulebäcks årliga FN-rollspel på tema migration går av stapeln!

Greger Noll

Greger Noll föreläser för elever i Kulturhuset

Det finns 258 miljoner migranter i världen och att 36 miljoner av dessa är flyktingar. Men vad är skillnaden egentligen mellan en migrant och en asylsökande och vilka olika regler gäller för dessa grupper? Hur kan det komma sig att det är superlätt att frakta varor över hela världen och över statsgränser, men att det är omöjligt för en fattig migrant att lämna sitt land? Dessa – och många andra kluriga frågor – gav Gregor oss att fundera på inför vårt FN-rollspel på temat migration som estetettorna, samhälltvåorna och NA-tvärtreorna kommer försöka lösa på onsdag och torsdag då Hulebäcks årliga FN-rollspel går av stapeln.

FN-rollspel föreläsning Kulturhuset för elever

Över 190 elever kommer agera stater och försöka lösa de globala problemen och möjligheterna med att världens befolkning blir alltmer rörlig över statsgränserna. På onsdag och torsdag kommer du möta dessa elever som delegater för någon stat, finklädda enligt FN:s klädregler!

Vi på Hulebäcksgymnasiet tackar Gregor för att han tog sig tid att komma till vackra Mölnlycke och berättade om migrationsfrågorna i världen.

Text & foto: Sven Olsson