Inriktning

teater

Skådespeleri, Publikmöte och personlig Utveckling

När du går på teaterinriktningen får du grundläggande kunskaper inom teaterns olika områden. Du får högskolebehörighet till konstnärliga skolor och traditionella högskoleutbildningar.

Skådespelarens arbete ligger som grund på teaterinriktningen. Undervisningen är upplagd så att den passar både dig som är nybörjare och dig som har tidigare erfarenhet. Vi arbetar bland annat med improvisation, rösten, kroppen, inlevelse, texter och skrivna manus.

Ger scenerfarenhet

Varje termin får du möta publik i vår teatersal. I årskurs tre satsar vi extra på en större avslutande examensföreställning som framförs på Kulturhusets stora scen i Mölnlycke. På teaterinriktningen ingår även studie- och teaterbesök både på Stadsteatern, Folkteatern och fria grupper.

Ge regi och agera framför kameran

Du får lära dig att inta rollen som regissör där du skapar egna scener och lär dig hur man regisserar skådespelare. Du får även prova på att agera framför kameran och träna grunderna i tv- och filmskådespeleri.

Flera av våra tidigare elever har tagit sig vidare till utbildningar inom film, teater och tv-produktioner liksom yrken inom pedagogik, journalistik och socialt arbete.

Nyttiga erfarenheter inför framtiden

På teaterinriktningen så utvecklar du dig själv både som skådespelare och som individ. Du fördjupar dig i hur man skapar och gestaltar karaktärer och förmedlar en historia samtidigt som du utvecklar dig i samarbete, ledarskap och kommunikation.

Hollywoodregissören och före detta teatereleven besöker sin gamla skola

Klicka på filmen och se våra några av våra undervisningssalar:

Gymnasiegemensamma ämnen

Sceniskt karaktärsarbete

Gymnasiearbete

100

* t ex moderna språk steg 3 i åk1, matematik, naturkunskap eller andra kurser ur vårt individuella val-paket. Du kan inte läsa moderna språk steg 1 eller 2.

Citat

ESKIL FRIDFORS

Jag vill utbilda mig till skådespelare
och samtidigt få högskolebehörighet.
Därför valde jag Teater. Kompisarna, lärarna och dom fina lokalerna gör Hulebäck till det rätta valet.

studie- och yrkesvägledare

Mona Renkel