slagverk

en unik utbildnng i Sverige

Sedan 1995 är Hulebäcksgymnasiets slagverksprogram en unik utbildning och ett självklart val för regionens musikstuderande – inte minst tack vare det breda samarbetet med stora institutioner, som Högskolan för Scen & Musik, Kultur i Väst, samt slagverksensemblen Got Motion.

Samtliga av skolans slagverkslärare har spetskompetenser, vilket skapar en enastående möjlighet för dig att utvecklas inom olika musikstilar.

Spets och bredd

Utbildningen är unik i och med det stora antalet individuella instrumentlektioner, samt grupplektioner i rytmiskt gehör, notläsning, spelteknik och slagverks­ensemble. Tillsammans med skolans övriga musik-elever studerar du musikproduktion, musikteori, gehörslära, körsång samt ensemble i olika stilar. Skolans musikinstrument, övningsrum, och inspelningsstudior för musikproduktion håller högsta kvalitet.

Sammantaget ger detta dig en stor genrebredd och bästa tänkbara förutsättningar för fortsatta musikstudier efter gymnasiet. Studier på det estetiska programmet är högskoleförberedande och ger full behörighet till högskolor och universitet.

Förberedelse för högre studier

Slagverksutbildningen på Hulebäcksgymnasiet är utbildningen för dig som brinner för att studera musik tillsammans med andra ungdomar och samtidigt få bästa tänkbara möjligheter till fortsatta högre studier.

Informationskväll 29 januari 2025

Om du går i årskurs 8 eller 9 och vill testa vårt slagverksutbud? Kom till oss för att spela, ställa frågor och bli inspirerad. Våra slagverkslärare presenterar en rad olika moment som teknik och samspel samt informerar om vår unika utbildning for slagverkare.

Gymnasiegemensamma ämnen

Musikproduktion 1

Gymnasiearbete

100

* t ex moderna språk steg 3 i åk1, matematik, naturkunskap eller andra kurser ur vårt individuella val-paket. Du kan inte läsa moderna språk steg 1 eller 2.

Citat

erik stalfors

Hulebäcks unika slagverksutbildning
är perfekt för mig! Kompetenta
lärare och en väldigt rolig skolgång
som ger mig högskolebehörighet. Det kan inte bli bättre.

studie- och yrkesvägledare

Mona Renkel