Samarbeten

Tillsammans är viktigt för Hulebäck.

Chalmers och Göteborgs universitet

Hulebäcksgymnasiet samarbetar med både Chalmers och Göteborgs Universitet sedan många år. Det innebär att våra elever och lärare får ta del av forskning och forskares resultat men också att gymnasieelever kan få göra sitt gymnasiearbete på högskolan. Vi är också träningsskola för Chalmers vilket ger goda möjligheter till att ha ämnesundervisning i framkant. Utöver dessa lärosäten har Natur Tvär även samarbete med Stellenbosch University i Sydafrika.

Näringslivet i Härryda kommun

Näringslivet i Härryda kommun har en betydande roll för gymnasiet, inte minst för utvecklingen av våra yrkesförberedande program. Genom lokala branschråd, ett omfattande nätverk som våra yrkeslärare arbetat upp under många år får våra elever ta del av föreläsningar, företagsbesök och möjlighet att göra sin praktik/APL.

Andra lokala samarbeten är IFK Kliniken, Östermalmshallen och IF Mölndal hockey.

Arbetslivsdagen

På våren i årskurs 3 anordnas en Arbetslivsdag. Då samlas runt 60 olika arbetsgivare, branschorganisationer och andra yrkesrepresentanter på Hulebäcksgymnasiet för att möta våra elever, berätta om sitt jobb och inspirera inför det kommande student- och yrkeslivet.

Genom våra kontakter med högskola och näringsliv rustar vi våra elever för de val och möjligheter som de ställs för efter gymnasiestudierna och ökar deras möjligheter att fatta kloka beslut inför framtiden.

Här kan du läsa mer om vår arbetslivsdag Länk till annan webbplats. och se en film om vad elever och föreläsare tyckte om dagen.

SENAST ÄNDRAD