3. keyboard_arrow_right Mediemedvetenhet för hulebäckselever

Bokmässan

Mediemedvetenhet för hulebäckselever

Är det straffbart att smygfotografera i duschen? Hur skiljer jag falskt från sant på nätet? Det är några exempel på ämnen som samhällselever på Hulebäcksgymnasiet har fått möjlighet att fördjupa sig i som reportrar på Bokmässan.

Eleverna från SA18B och SA18D har under två dagar trängts i Statens medieråds monter och skrivit för medieplattformen Mobile Stories. Många av artiklarna handlar om ämnen inom ramen för MIK, medie- och informationskunnighet, som är ett av bokmässans huvudteman.

Sarah Hedlund och Clara Wallengren skriver om åldersgränser för film.

-Man tänker ju inte på varför det finns åldersgränser och det är intressant att höra hur det går till, säger Sarah.

Redaktions- och klasskamraten Clara fyller i:
-Åldersgränserna är bra för att de skyddar barn från skadliga upplevelser, som till exempel kan ge dem mardrömmar.

Elevernas texter publiceras på Mobile Stories, en medieplattform, där eleverna lotsas genom den publicistiska processen och samtidigt tillämpar källkritik. Inför uppdraget på mässan har eleverna också fått lära sig vad som är lagligt och vad som är etiskt att publicera.

Det är högt tempo i montern. Intervjuer genomförs, texter blir korrekturlästa och bilder redigeras. - Det är lärorikt, för det är mycket mer än bara böcker på bokmässan, tycker Markus Vilhelmsson i SA18D.
-Det är också roligare att vara här som reporter än som vanlig besökare, vi har ju möjligheten att göra intervjuer med personer på plats och få mer detaljer.

Gå gärna in på mobilestories.se, välj platsikonen och sedan Hulebäcksgymnasiet för att läsa elevernas artiklar. http://mobilestories.se/ Länk till annan webbplats.

Foto: David Hajtowitz
Text: Lisa Kjellberg