3. keyboard_arrow_right Jonathan snart på spotify

Jonathan snart på spotify

Årets remixtävling är avgjord och segrare i den prestigefulla tävlingen blev Jonathan Malmgren. Hans remix var tekniskt fulländad och hade ett groove som utan tvekan platsat på Summerburst hur lätt som helst.

Tävlingen, som är ett samarbete mellan musikinriktningen på estetiska programmet och musikproducenten Niklas Olovsson, är årligt återkommande och öppen för alla elever på skolan. I år var det 18 elever som anmälde sitt intresse. Alla lyckades dock inte lämna in i tid vilket gjorde att någon remix tyvärr hamnade utom tävlan. De inskickade bidragen höll alla god nivå och de tre bästa belönades med fina prispokaler.

- Jag testade mig fram och ville ha mycket akustiska instrument och en annan ackordsföljd än originalet, säger Linus Lundahl som tog hem tredjepriset.

På andra plats kom Martin Weibul som hade gjort en skön deep house-version.

- Jag ville ha en skön feeling i låten och letade efter bra sound. Hittade en cowbell-arpeggiator som gjorde susen i låten.

Vinnaren, som i första pris inte bara fick en fin pokal utan också får sin remix utgiven på Spotify, heter Jonathan Malmgren. Juryn var imponerad av hur musikaliskt och tekniskt välgjord hans version var. Den var också grymt svängig och innovativ. I segerintervjun sa Jonathan att han ville göra en remix som gör folk danssugna och det lyckades han alldeles utmärkt med.

- Jag gjorde off beat-variationer och motrytmer för att få till ett bra sväng som lockar till dans.

Många andra bidrag var också riktigt bra och några som fick juryns hedersomnämnande var William Björkman, Samuel Bengtsson, Gustaf Ferm, Simon Stovell Nyberg, Arvid Thegerström och Rasmus Wildt Persson.

Lyssna på de tre vinnande bidragen:

1. Suffocating Remix Jonathan Öppnas i nytt fönster.

2. Suffocating Remix Martin Öppnas i nytt fönster.

3. Suffocating Remix Linus Öppnas i nytt fönster.