3. keyboard_arrow_right NIU-innebandy växlar upp

NIU-innebandy växlar upp

Intresset för den Nationella Idrottsutbildningen, NIU, med inriktning mot innebandy har ökat och i år är det är hårdare konkurrens än någonsin om de åtråvärda platserna.

Totalt sett var det i år över tusen niondeklassare runt om i Sverige som sökte in till en nationell idrottsutbildning med innebandyinriktning.

Sista omgången av uttagningarna hölls i slutet av januari och till Hulebäcks innebandyprofil sökte hela 45 stycken utbildningen i första hand. Det innebär att det är mycket höga krav för att ta sig in och stenhård konkurrens om platserna.

- Det kan ha varit den tuffaste uttagningen konkurrensmässigt under mina sex år på skolan, säger Peter Olsson som är huvudinstruktör på utbildningen.

- Det är så klart en ynnest att ha en så otroligt bra urvalsgrupp med så många duktiga och engagerade elever, men samtidigt tufft att ge besked till dem som inte tar sig in.

För att möta behovet samt bredda och fördjupa kvaliten på undervisningen har vi i år anställt en ny målvaktstränare, Pontus Boman.

Pontus är välmeriterad och ett välkänt ansikte i innebandykretsar. Utöver tränaruppdraget på innebandyutbildningen tränar han målvakterna i Pixbos dam- och herrlag i Superligan sedan fem år tillbaka, och från och med i år tränar han även målvakterna i svenska damlandslaget och U-19 dam.

Vi hälsar både Pontus och alla nya innebandyelever välkomna till oss på Hulebäck. Kör hårt!