3. keyboard_arrow_right Luftig laboration med rörelseenergi

Luftig laboration med rörelseenergi

Vad händer med rörelseenergin i olika typer av krockar? Ja, det undersökte eleverna i NA19A i fredags.

Genom att koppla upp mätutrustning och genomföra olika laborationer studerade de vad som händer med rörelsemängden och rörelseenergin före och efter en krock. Momentet är en del av kursen Fysik 1 som läraren Linda Gunnarsson undervisar i.

- Den här typen av undervisning är svår att genomföra på distans, eftersom eleverna inte har vare sig utrustning eller utrymme hemma för att kunna göra laborationen, säger Linda.

Sedan två veckor tillbaka tar Hulebäck in en årskurs per vecka för att ge eleverna möjlighet att få undervisning i liknande moment. Visst finns det situationer där man får tänka extra noga på att hålla avstånd, men eleverna är eniga om att det känns bra att få vara tillbaka i skolan även om större delen av undervisningen fortfarande bedrivs på distans.

För att kunna ge eleverna undervisning på plats har lokaler och schema anpassats så att trängsel ska undvikas. Exempelvis delas varje klass upp i två klassrum för att det ska vara luftigare och mer plats per person i rummet.

Att bedriva både distansundervisning och undervisning på plats, som skolan gör nu, medför så klart merarbete för elever så väl som för lärare - inte minst när det gäller förberedelser, genomförande och efterarbete, men det är också en annorlunda situation vi befinner oss i. Det är dock ingen som tvivlar på att ambitionen är att vi tillsammans, med allas bästa för ögonen, ska klara av den här svåra tiden, som pandemin skapat, på bästa sätt både ur ett hälsoperspektiv och ett undervisningsperspektiv.

-Det man saknar mest när man har distansundervisning är gemenskapen på Hulebäck och alla kompisarna, säger Selma och Stina som går i NA19A och sitter i ett annat klassrum och arbetar.

Den saknaden delar tjejerna säkert med oss alla på skolan och vi hoppas att vi så snart som möjligt kan återgå till en normal vardag även om vi just nu måste tänka på att hålla avstånd, hålla i och hålla ut.