3. keyboard_arrow_right chanson och croissant för franskaeleverna

chanson och croissant för franskaeleverna

På språkdagen tog franskalärarna hjälp av musiklärare Maggan Evmark för att utveckla språkkunnandet genom att sjunga franska sånger.

- Spännande! Det bryter lite mot det vanliga sättet att lära sig franska. Det är lite roligt att sjunga också, säger William Vildin som läser första året på Teknikprogrammet.

Förutom att sjunga på franska så sattes eleverna på prov genom att de fick hantera såväl kanon som mer eller mindre avancerade danssteg.

- Man får ett naturligare förhållningssätt och man lär sig nya ord. Melodin gör att orden sätter sig mycket bättre, säger franskalärare Helen Nordenborg.

Innan sången drog igång fick eleverna avnjuta en äkta fransk frukost med Croissanter och Café au lait. De fick under dagen också titta på filmen "La vie en rose" som handlar om den franska sångerskan Edith Piaffs liv.

- Det är naturligtvis så att man ska kunna en hel del realia när man kan ett språk, kunskap om landet och dess kultur, säger Helen Nordenborg.