3. keyboard_arrow_right UF-företagen spred härlig julstämning

UF-företagen spred härlig julstämning

Årets julmarknad hölls traditionsenligt i Gatan och som vanligt fanns det mängder av roliga, nyttiga, vackra och intressanta prylar att botanisera bland. Många besökare passade på att köpa lite av årets julklappar i något av de olika företagens stånd.

Företaget Flash Bracelet marknadsförde och sålde snygga armband som även fungerar som laddsladd till mobiltelefonen.

- Vi öppnade för en halvtimma sedan och har redan sålt fyra stycken här och ytterligare fem på vår hemsida på nätet, sa Lalo Mariwan som driver företaget ihop med Filippa Börve, Klara Jakobsson och Alexander Bäckman.

Lite längre bort i vimlet stod företaget Enfce och sålde sin produkt – NFC-taggar. Det är en liten bricka som man kan fästa på exempelvis sin mobil och funkar som ett digitalt visitkort.

- Man använder den istället för att scanna en QR-kod och den är betydligt smidigare, sa Samuel Yuksel som driver företaget ihop med kompisen Gustav Persson.

Hulebäcks julmarknad är en trevlig tradition där eleverna som medverkar visar upp vad de har arbetat med i kursen Ung Företagsamhet. Den kursen är obligatorisk på några av programmen men går även att läsa som individuellt val på samtliga av skolans program.