3. keyboard_arrow_right skrotbilsprojektet - låter eleverna gå på djupet

skrotbilsprojektet - låter eleverna gå på djupet

Varje år får ettorna på Fordonsprogrammet plocka ner en bil i sina absoluta beståndsdelar för att på det sättet lära sig hur bilarna är uppbyggda.

- Det är väldigt roligt, man får lära sig mycket. Man får lära sig hur man ska demontera bilen och sen montera den på samma sätt, säger Mario Ristevski.

Att montera ihop bilarna och få dem att fungera igen behöver inte eleverna göra. Delarna samlas ihop och skickas till återvinning. Att skrotbilsprojektet både är roligt och lärorikt för eleverna gör att det har blivit ett årligt återkommande inslag för fordonsettorna.

- Det här är något som eleverna alltid kommer att komma ihåg. När jag har ställt frågan till mina gamla elever om vad som var bäst med Fordonsprogrammet så svarade de att det var skrotbilsprojeketet, säger Valon Krasniqi som är lärare på Fordonsprogrammet.