3. keyboard_arrow_right FN-rollspel på Internationell profil

FN-rollspel på Internationell profil

Ekonomiprogrammets Internationella profil genomförde under två dagar i slutet av april ett FN-rollspel med fokus på konflikterna i Ukraina och Jemen.

Eleverna har under våren förberett sig i par genom att lära sig om det land som de sedan representerade i FN:s säkerhetsråd. Även FN-kunskap och konflikterna i Ukraina och Jemen har ingått i förberedelserna.

Ett FN-rollspel innebär att eleverna tränar många färdigheter, både muntliga och skriftliga, men även samarbetsförmåga och taktik. På ett realistiskt sätt så påverkar retorik och välskrivna resolutioner (förslag som FN:s säkerhetsråd behandlar) spelets utgång. Det gäller att övertyga minst 9 länder av säkerhetsrådets 15 medlemmar och undvika ett veto från de permanenta medlemmarna. Allianser bildas, taktiken slipas och det pågår ett intensivt förhandlingsarbete under rollspelets två dagar.

Så här säger Anton Wilgotsson (representant för USA) om FN-rollspelet:

”Jag tycker att det roligaste med hela rollspelet var att det var så annorlunda jämfört med andra sätt att lära sig och bli bedömd. Det var kul att alla levde sig in i sina roller och att alla var uppklädda. Man lärde sig väldigt mycket om hur det går till i ett möte i säkerhetsrådet och det formella gjorde att det kändes väldigt professionellt.”

Minni Björsander som representerade Förenade Arabemiraten säger så här om rollspelet:

”Att lära mig saker kring länder och FN som jag aldrig reflekterat över innan var intressant. Det är särskilt kul att få kunskap kring länder i omvärlden och hur de ställer sig till konflikter som är aktuella i nutid. Jag kommer att ta med mig all information som jag fått det senaste, och ta med mig det framöver; både i skola och fritid. Jag tycker även att själva rollspelet var roligt: att man fick klä upp sig, att man fick chansen att representera ett land, att förhandla formellt och informellt. Förutom skolarbete så är jag övertygad om att det skapar gemenskap i klassen som stärker vår sammanhållning för resten av vår gymnasietid. Det hade dock kunnat vara ännu roligare att delta mer i diskussioner och på så sätt få mer utmaning, men det var självklart lärorikt att ta del av andras åsikter också. - Bra sätt att undervisa och lära ut ämnet! Föredrar nog detta före prov, endast för att det är ett roligare sätt att lära sig saker på! Tack ärade ordförande för ett väl organiserat och genomfört rollspel .”

Så här säger Jennifer Angel (som tillsammans med Minni representerade Förenade Arabemiraten):

”Det roligaste var verkligen att leva sig in i en roll som ett helt land och lägga ifrån sig sina åsikter. Att skriva förberedelsedokumenten tyckte jag även var kul då ens strategier för att uppnå ens mål kunde vara likt ett spel med manipulation exempelvis. Det roligaste tror jag kan ha varit att helt enkelt bli introducerad till ''internationell'' politik i ett mer levande sätt som gjort att jag numera ser det som väldigt roligt. Rollspelsdagarna med klassen var även väldigt roliga då varenda en var engagerade. Trots att man i efterhand tycker att man kunnat agera annorlunda osv har projektet varit väldigt lärorikt och minnesvärt.”

EK20B läser den internationella profilen på Ekonomiprogrammet. I den internationella profilen läser elever som valt antingen juridisk eller ekonomisk inriktning. I utbildningen ingår ett internationellt perspektiv och i årskurs 3 gör vi en utlandsresa med anknytning till utbildningens innehåll.

Text och foto: Paul Sahlin