3. keyboard_arrow_right musikproduktion - ny profil på estet

musikproduktion - ny profil på estet

Mycket av den musik som produceras idag görs på dator. Hulebäck startar därför upp musikproduktion som profil på det estetiska programmet för att möta utvecklingen.

- För dagens ungdomar är det helt naturligt att använda datorn som ett instrument och det är för dem vi har skapat den här utbildningen, säger Håkan Lindgren som är musiklärare på Hulebäcksgymnasiet.

På utbildningen lär du dig att mixa, remixa och producera musik. De program som vi använder är Pro tools och FL studio som är branschstandard för professionell musikproduktion. På skolan finns en fullt utrustad studio, en musikdatasal och flera inspelningsrum.

- För att gå musikproduktion behöver du vara intresserad av musik. Det är bra om du kan spela något instrument men det är inget krav eftersom du får instrumentundervisning på din nivå under utbildningen. Efter tre år hos oss kommer du att kunna massor, säger Håkan Lindgren.

Efter studenten är du väl förberedd för ett arbete inom musikbranchen eller vidare studier på musikhögskola. Vill du välja en annan annan högre utbildning går det också bra då alla inriktningar på estetiska programmet är högskoleförberedande.