3. keyboard_arrow_right FN-rollspel på ekonomiprogrammet

FN-rollspel på ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammets Internationella profil genomförde under två dagar i början av maj ett FN-rollspel med fokus på konflikterna i Ukraina och Jemen.

Eleverna har under våren förberett sig i par genom att lära sig om det land som de sedan representerade i FN:s säkerhetsråd. Även FN-kunskap och konflikterna i Ukraina och Jemen har ingått i förberedelserna.

Taktik och retorik

Ett FN-rollspel innebär att eleverna tränar många färdigheter, både muntliga och skriftliga, men även samarbetsförmåga och taktik. På ett realistiskt sätt så påverkar retorik och välskrivna resolutioner (förslag som FN:s säkerhetsråd behandlar) spelets utgång. Det gäller att övertyga minst 9 länder av säkerhetsrådets 15 medlemmar och undvika ett veto från de permanenta medlemmarna. Allianser bildas, taktiken slipas och det pågår ett intensivt förhandlingsarbete under rollspelets två dagar.

Internationell profil

EK21B läser den internationella profilen på Ekonomiprogrammet. I den internationella profilen läser elever som valt antingen juridisk eller ekonomisk inriktning. I utbildningen ingår ett internationellt perspektiv och i årskurs 3 gör vi en utlandsresa med anknytning till utbildningens innehåll.

Text: Paul Sahlin
Foto: Anna Pärondal