3. keyboard_arrow_right De dödas dag firades på språkdagen

De dödas dag firades på språkdagen

Dia de los muertos var temat för spanskaeleverna på årets språkdag för språkeleverna i årskurs 1.

Den mexikanska högtiden som motsvarar alla helgons dag firas traditionellt med picknick vid avlidna släktingars gravar, dans, musik och samvaro för att minnas dem som vandrat vidare till nästa värld.

Eleverna fick hoppa över picknicken på kyrkogården men fick istället lära sig dansa salsa, måla traditionella ansiktsmasker, se filmen Coco om Dia de los muertos samt fika magdalenas y chocolate.

De fick också lära sig mer om möjligheterna till studier och jobb i den spansktalande världen.

Språkdagen - En årlig tradition

Språklärarna på Hulebäck ordnar varje år en språkdag där eleverna på ett festligt sätt får fördjupa sig i sitt språk och kulturen där språket talas.

I år firades språkdagen med matlagning för italienskaeleverna, oktoberfest för tyskaeleverna med oompahmusik och bretzels samt chansonsång och croissantfika för franskaeleverna.

Här kan ni se några nedslag från tidigare språkdagar:

Film från den spanska språkdagen