3. keyboard_arrow_right GIVANDE BERLINRESA FÖR EKONOMER

GIVANDE BERLINRESA FÖR EKONOMER

Treorna i EK21B på Ekonomiprogrammets internationella profil har haft en intensiv vecka i Berlin skräddarsydd utifrån deras intresse för ekonomi och juridik.

Fokus på studieresan låg på möjligheten att läsa, jobba och leva i Tyskland som utlandssvensk. Eleverna fick en tydlig inblick i Tysklands historia och Berlins nutid – ett modernt samhälle som gjort upp med sin historia.

- Resan till Berlin var en fantastisk upplevelse med suveränt väder, härligt sällskap och läcker mat. Att besöka svensk-tyska företag och den tyska riksdagen gav insikt i affärsvärlden och politiken. Att utforska sevärdheter som Brandenburger Tor, Checkpoint Charlige och tv-tornet var oförglömligt, säger Emil Ställrot i EK21B.

- Jag tycker att resan var lärorik där vi fick en mer verklig bild av hur det var under andra världskriget. Vi fick också inblick i den tyska kulturen och information om att jobba utomlands, säger Ida Lindblad i EK21B

Tysk företagskultur

Klassen besökte Business Sweden som företräder svenska näringslivsintressen utomlands. Genom en interaktiv föreläsning fick de lära om möjligheten att etablera svenska företag i Tyskland samt skillnaden mellan tysk och svensk affärskultur. På Kallan Rechtsanwaltsgesellschaft, en lokal svensk juristbyrå, fick klassen inblick i en jurists vardag. De lärde sig mer om Tysklands utbildningssystem, framtida studie- och jobbmöjligheter i Tyskland på det tyska utbildningsföretaget Bildungsmarkt, med svensk vd.

God mat och sevärdheter

Klassen gjorde flera stadsvandringar för att lära sig mer om Tysklands historia och se Berlins många historiska monument, exempelvis Berlin-muren. Med föreläsning på riksdagen och guidning på judiska muséet fick de ytterligare förståelse för landets historia. Uppleva tysk mat, kultur och konst hann klassen också med genom vandring längs med East Side Gallery och genom besök på en tysk saluhall med entreprenörskapstänk.

Foton: Anna Pärondal och Johanna Helje. Med på resan var också Paul Sahlin.

Rundvandring vid Check Point Charlie

Business Sweden