3. keyboard_arrow_right välj musikal som individuellt val

välj musikal som individuellt val

På Hulebäcksgymnasiet sätter vi varje år upp en musikal. Alla på scen har valt kursen musikal som sitt individuella val och får vara med på den stora föreställningen med sång, dans, musik och teater.

Musikalen sätts upp på Mölnlycke kulturhus och brukar locka en stor publik. Oavsett om du går på estetiska programmet och vill utveckla din befintliga talang eller om du går på ett annat program och vill sjunga, dansa och spela teater så är musikal det perfekta valet.

– För mig så känner jag att jag vuxit som person och har utvecklats mycket under det här året, säger Ebba Setterborg som var en av eleverna som spelade i vårens uppsättning av Fame och Hairspray.

High School Musical sätts upp i vår

Kursen går att läsa under ett eller två läsår och är upplagd så att den passar både dig som är nybörjare och dig som redan befinner dig på en mer avancerad nivå.

–Till våren 2024 kommer vi att sätta upp vår egen version av High School Musical på skolan. Vi försöker varje år hitta en musikal som eleverna kan relatera till, och få dem att uppleva glädjen med att stå på scen och agera, säger Nina Thomas som är danslärare på musikalkursen. För att få kvalitet på undervisningen i alla de uttryck som ingår i en musikal så leds kursen av tre lärare från det estetiska programmet. En danslärare, en sångpedagog och en teaterlärare.

–Förutom att det är så roligt att kombinera sång, dans och teater och sätta upp en föreställning så är det bra att man träffar många människor från olika program. Det är kul att lära känna nytt folk som man kanske inte hade träffat annars, säger Ebba Setterborg.

Många spännande kurser att välja på

Eftersom Hulebäcksgymnasiet är en skola med många olika program finns det ett rikt utbud av individuellt valbara kurser för elever på högskoleförberedande program. Det gäller inte minst estetiska kurser då det estetiska programmet är det enda i Göteborgsområdet som har alla inriktningar. Här kan du förutom kursen musikal välja kurser som till exempel digitalt skapande, dans, film- och tv-produktion, musikproduktion eller teater.

Hela kursutbudet hittar du här

Se filmen från vårens uppsättning
av Fame och Hairspray