3. keyboard_arrow_right jobbskuggning på malta

jobbskuggning på malta

Sedan 2019 har Hulebäcksgymnasiet internationella projekt för yrkesprogrammen i samarbete med Erasmus+.

Vi har sedan 2020 möjlighet till APL på Malta (Gozo) och sedan 2022 har vi även möjlighet till jobbskuggning berättar Christina "Cia" Sandström och Maria Järgenstedt som tillsammans leder Erasmusprojektet med samarbetspartner på Malta.

Under vecka 43 var åtta personer, som på ett eller annat sätt arbetar med våra yrkesprogram, på Malta för att jobbskugga kollegor.

Frida Skans Kellgren fick jobbskugga lärare och elevassistenter med allt det innebär i klassrum och på utflykter. Martin Frejinger och Mikael Svensson träffade rektorer på flera skolor. Inger Brovall besökte kollegor både på motsvarande förvaltningen och tre olika skolor. Katarina Samuelsson som är lärare på handel- och administrationsprogrammet fick arbeta en vecka i klädbutik. Utöver dessa arbetsplatser på Gozo hade vi också jobbskuggning på Malta, i närheten av Valetta. Där fick Mats Johansson, Petra Ritoniemi och Malena Sköld ett skräddarsytt jobbskuggningsprogram på en skola strax utanför Valetta, med särskilt fokus på elevhälsa.

-Jobbskuggningen på Malta var en fantastisk möjlighet att se hur man jobbar med elevhälsa i ett annat land säger Malena och hennes kollegor inom elevhälsan instämmer. Malena, Petra och Mats tycker att det är spännande att vi i grunden har vi samma syn på elever och elevers lärande kopplat till elevhälsa men att vi jobbar på lite olika sätt. Läs gärna kurator Mats lilla krönika. Pdf, 121.5 kB.

Inger som arbetar med administration säger att det viktiga hon tar med sig är att vårt sätt är ”vårt sätt” och inte nödvändigtvis det bästa sättet. Vidare berättar Inger att hon både är tacksam för hur bra vi har det men också att det finns tankar om hur vi skulle kunna tänka för att få det ännu bättre här.

Frida som jobbskuggade lärare och elevassistenter, uppplevde att hon fick möjlighet att reflektera över sin egen undervisning och identifiera områden där hon kan utvecklas och förbättras inom sitt yrke. Hon inser att olika kulturer påverkar undervisningsmetoderna.

-Det har gett mig en fördjupad förståelse för inkludering och hur man kan skapa en positiv inlärningsmiljö för alla berättar Frida.

-Att få möta elever med sådan entusiasm och förståelse för den egna kulturen har gett mig perspektiv och funderingar kring vad jag själv vet och värdesätter, fortsätter Frida.

Mikael som är rektor fick skugga en rektor på motsvarande Hulebäcksgymnasiet men fick även besöka MCAST som är en blandning av yrkeshögskola och yrkesprogram på gymnasiet. Det var även spännande att se vilka kunskaper och förmågor elever på det motsvarande El- och energiprogrammet har och får utveckla.

-Deras matematikkunskaper bedömer jag, som exempel, vara djupare, säger Mikael som fick titta in på en mattelektion där avancerade trigonometriska uträkningar fyllde tavlan. I det maltesiska skolsystemet finns en profession som heter ”technician”. Denna profession är en slags lärarassistent. Mikael tyckte att det var inspirerande att fundera över vad den professionen kan göra för att våra lärare i än högre grad ”bara” ska göra det en lärare ”måste” göra, berättar Mikael.

Enhälligt i gruppen är att de tipsar kollegor att ta chansen att jobbskugga när det ges möjlighet! I vår är det dags för våra elever i åk 3 på EE, FT, BF och HA att få åka till samma plats och göra sin APL.