3. keyboard_arrow_right Elever på yrkesprogram gör APL på malta

Elever på yrkesprogram gör APL på malta

Den 25 februari åkte 15 förväntansfulla ungdomar till den lilla ön Gozo norr om huvudön Malta. Här ska eleverna under några veckor göra delar av eller hela sin slutpraktik (APL) på olika arbetsplatser runtom på ön, detta är möjligt tack vare ett Erasmus+ finansierat projekt.

Till vardags går dessa ungdomar sista terminen på något av våra yrkesprogram. Under de kommande veckorna kommer vi att kunna följa deras lärande och äventyr både på vår hemsida och i sociala medier.

En vanlig arbetsdag på Gozo

Walee Ahmed var en av över 30 sökande som blev utvald att få göra sin APL på Gozo. Walee som går på handel- och administrationsprogrammet, ska under fem veckor praktisera på ett hotell som heter The Duke Boutique Hotel i centrala Victoria. Walee berättar att det är ett mindre hotell med ca 50 rum och han får arbeta med många olika arbetsuppgifter såsom att sitta i receptionen, ta fram frukost jobba i baren och checka in och ut rum.

Emma Johansson går på barn- och fritidsprogrammet. Hon gör sin femveckors-APL på ett gym som heter The Bern Hersey's Fitness Club, det ligger på södra delen av Gozo. Emma berättar att en vanlig arbetsdag startar med att hon plockar iordning lite sedan följer hon med en personlig tränare för att se hur de arbetar med kunderna. Under en stor del av dagen är hon även i receptionen och hjälper till där.

Oscar Frank går på el- och energiprogrammet. Han gör nu sin andra av tre veckors APL på Gozo, den återstående delen av APL gör han på ett företag i Sverige. Oscar går med en elektriker som arbetar på skolorna runtom på Gozo, arbetstiderna är kl 7-16 varje dag med en halvtimmes lunch mitt på dagen. Det varierar lite från dag till dag vad som behöver göras.

- I måndags började jag dagen med att byta några glödlampor på en skola där de hade slutat fungera och på eftermiddagen började jag att isolera kablar och förbereda för installation av lampor, berättar Oscar.

Lärorika erfarenheter ger perspektiv

Agnes Lenberg gör också APL på en skola, men i klassrummen.

-Jag har fått ett väldigt bra bemötande, framför allt av barnen, säger Agnes. De tycker det är så roligt med en ny person som dessutom kommer från ett annat land och kan ett främmande språk, som de gärna vill lära sig och fråga om.

Agnes arbetar med barn som är 7-9 år som går i fem olika klasser på Gozo College Rabat Primary School. Agnes har fått rätta olika uppgifter och läxor och hjälpa barnen med olika saker under lektionstid.

-Jag har även fått sitta med och stötta ett barn med specialbehov då pedagogen som vanligtvis sitter med eleven varit sjuk. Det finns en tydlig skillnad mellan hur skolan arbetar här på Malta jämfört med i Sverige, fortsätter Agnes. Skolan här bygger på hierarki och auktoritet vilket innebär att lärarna kan vara mycket stränga mot barnen och säga till på ett väldigt hårt sätt. Även religion är en stor del av lärandet och livsstilen för de som bor på Gozo.

Det har delvis varit svårt att anpassa sig till det anser Agnes, eftersom det är så annorlunda jämfört med det hon är van vid.

-Vi har ett annat sätt att se på lärande och har andra värderingar i Sverige. Deras sätt att lära ut har varit intressant och spännande att vara med om. Det är även något som har gett mig en klarare bild av mina egna värderingar och moral men framför allt är det en erfarenhet av hur olika det kan se ut i olika länder berättar Agnes avslutningsvis.