3. keyboard_arrow_right från ax till limpa i musikstudion

från ax till limpa i musikstudion

Att kunna sköta inspelningsutrustning i en modern studio är något som många av dagens artister värdesätter. Det gör att man inte blir beroende av andra utan själv kan styra sin produktion, göra medvetna val och nå sina kreativa mål.

Det är något som musiktvåorna tagit fasta på i kursen Musikproduktion. Den kursen läser alla elever på musikinriktningen under två års tid och den funkar som ett utmärkt komplement till ensemblekursen där eleverna spelar blandad repertoar i band tillsammans.

Under en dag i mitten av november riggade därför tvåorna för inspelning i skolans studio. De spelade gruppvis in var sin Fleetwood Mac-låt som de övat på i någon månad innan i ett ensembleprojekt.

- Det är skitkul och det jag lär mig här är ju det jag vill jobba med i framtiden, säger Mia van den Bosch som är en av eleverna i tvåan.

Inspelningen är alltså ett delmoment i kursen Musikproduktion och andra moment som ingår i den kursen är mixning, remixning och liveteknik med mixerbord och PA-ljud. Alltså andra matnyttiga kunskaper som är bra att ha om man ska ut och gigga eller göra egen musik.

Vi tackar musiktvåorna för en jättefin inspelning och för fint samarbete. Bra jobbat alla musiker!